torsdag 4 december 2008


Alan


Jag pluggar matte för att tenta av matte c. Jag är inne på min tredje runda, de två tidigare kurserna har jag hoppat av men nu har jag gett min fan på att ro fittmatten i hamn.

Steg 1, kontakta en kth-nörd som kan hjälpa till.

Idag träffade jag Alan. Vi pluggade hemma hos mig. Telefonen ringer och jag svarar: von Euler. Mattekunnig som han är frågar han mig efter det att jag lagt på: Är du släkt med matematikern Euler?

Jag: Yes
Alan: Trodde han var tysk.
Jag: Men jag är halvblatte. Jag får nog inte ens kalla mig svensk. Är det inte tredje generationen infödda som klassas som svennar?

När jag hör mina egna ord inser jag att Alan är född långt långt långt bortom Sveriges gränser och på bruten svenska svarar han: Äh, jag vet inte.

En och en halv timme kvar av obekväm tystnad.

3 kommentarer:

Johanna sa...

hahahaha jag dör vad roligt

Anonym sa...

du driver va klantigt. Hur kan du, moderat, östermalmsbo och ärkesnobb missa att han var invandrare?

Johanna sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHA VILKET SLAG UNDER BÄLTET