onsdag 17 december 2008

Journalist javisst?

Måste dela med mig av en grej som stör mig hårt.
När man var liten så fick man ju lära sig allt om källkritik och att inte tro på allt man hör osv osv.
Detta har skadat mig för livet. Vad jag än hör eller läser idag så reagerar jag instinktivt med att tänka för mig själv att det nog inte stämmer. Skolan har förstört mig. Varför räckte det inte med att påpeka det logiska i att inte allt man hör är sant, varför var man tvungen att trycka i detta i barn i flera års tid?
Det enda det har resulterat i är att jag inte litar på någon annan källa än mig själv och att jag inte kan acceptera eller få ut något av det faktum att det finns en oändlig mängd superseriösa journalister som sliter arslet av sig för att servera mig bakgrund och händelse på silverfat och att jag därmed ska slippa ta reda på all information själv.
Och jag funderar på att bli journalist, jag borde skämmas.

Inga kommentarer: