onsdag 16 juli 2008

Strandobservationer

I en liten by som denna så ska det inte mycket till för att få hårstråna resa sig på armarna och öronen spetsas till max av spänning och nyfikenhet. Små nyheter blir mycket stora här kan man sammanfatta det. Skala 1000000:1 säger kanske den som hängde med på geografilektionerna något.

I morse då jag tagit min bike till stranden så möttes jag av en brunbränd grekisk man upptagen med att skära sönder en gummibåt. Jag frågade honom, nyfiken som jag är, vad han sysslade med och han förklarade att denna båt lämnats på stranden under natten av irakiska flyktingar som rott(!!!) över från Turkiet. 5 vuxna och en bebis som nu blivit fasttagna och omhändertagna av myndigheter. När flyktingarna kommit över till den grekiska sidan skär de sönder gummibåten för att de inte ska kunna bli tillbakatvingade och han höll nu på att städa bort den uppskurna båten från stranden.

Efter mannens berättelse kändes det lite underligt och fel att smörja in sin svenska välsvarvade, välmående kropp med sololja för 300 spänn, trycka in i-pod lurar i öronen, ta en klunk iskallt vatten och läsa lite om Elin Klings senaste NY resa...

Detta var inte menat att bli ledsamt eller politiskt, jag ville mest dela med mig.



Visst ser båten ledsen ut


Andra sidan är Turkiet (dessutom den Asiatiska delen av Turkiet), så nära...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland behövs en verklighetscheck för att börja reflektera.

Anonym sa...

Handen på hjärtat, stör du dig inte mest över att dem förstörde din soldag? Bilden av den sönderskurna båten lämnar dig inte i fred va?

Johanna sa...

Nja, det känns lite väl cyniskt tycker jag. Sola det lyckades jag ju ändå. Bara med ett lite tyngre hjärta.

Anonym sa...

Kul skrivet inlägg, tummen upp!

Johanna sa...

Thanks! Trist att så många är anonyma. Speak up people!