söndag 14 december 2008

UNIVERΣΙΤΕΤΣΤÖNTEN


Igår hade jag 4 timmars grekiskaprov på universitetet.
Det började med 2 timmars skrivning och därefter muntligt förhör.
Nu ligger det till så att jag tar en distanskurs som heter Grekiska för Nybörjare då jag inte får tillgodose mina typ 120 greklandspoäng i Sverige.
Så jag gör om skiten. Och nåt ska man väl fan ha för det?
Jag tog mig därför rätten att njuta till fullo av hur fantastiskt bra jag pratar grekiska.
För det första så var jag klar med 2 timmars tentan efter 20 minuter. Man var tvungen att sitta i minst en halvtimme så jag passade på att titta upp i taket och sucka högt så att ingen skulle missa att jag var klar. Jag la också kraft på att le nöjt så att ingen skulle tro att jag hade gett upp tentan utan att jag faktiskt var klar.
Efter en halvtimme gick jag ut ur salen där jag möter min lärare för första gången. Jag lägger på min allra snobbigaste grekiska och börjar konversera med henne i hopp om att vinna hennes gunst.
Och mycket riktigt frågar hon varför jag går i den gruppen när jag kan grekiska.
När vi sedan samlades i en sal för muntligt förhör och det kommer till min tur att läsa en text så skrattar jag lite nöjt och frågar om jag verkligen ska läsa. Läraren säger att nej, vi kan hoppa över Johanna för hon är redan flytande.
Jag växer 10 cm i stolen.
När det sedan är dags för frågor sålägger jag i femman, räcker upp handen och ställer en lång och komplex fråga på grekiska (frågestunden hölls på svenska).

Folk suckade åt mig och tittade snett, jag kunde riktigt känna de brännand eblickarna i ryggen.
Men det struntade jag blankt i. för jag var bäst av alla och det är så satans skönt att va.

Με αγάπη
Ιωάννα

4 kommentarer:

Anonym sa...

fy fan, det trodde jag aldrig om dig

Anonym sa...

Johanna, hur var det man sade: Det svider när jag kissar?

Antonia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna sa...

haha, what??