fredag 22 augusti 2008

Länge leve egot

I Sverige är vi som bekant försikgtiga med att hävda oss själva, att ge oss själva beröm och till och med att säga "jag" för många gånger i en mening. Allt detta i rädsla för att verka "för ego" som det så fint heter. I USA och medelhavsländer till exempel så anses det inte alls fult att höja sig själv till skyarna. Där står Bill Smith (Anders Johansson i USA) på golfbanan och berättar glatt om de hutlösa summor pengar han gjort under året och hur otroligt omtyckt han är på jobbet. Detta medans vi i Sverige nynnar på mantrat "Eget beröm liktar illa" och tvekar en bra stund innan vi berättar för våra vänner att vi just vann månadens kollega-priset (en månads förbrukning av Lövbergs lila) på jobbet i rädsla för att bli för mycket.
När min födelsedag nu nalkas så känner jag mig därför något osäker på hur jag ska göra med det här med presenter.Presenter är ju väldigt viktigt och kul och jag vill ju ha många. Men jag vill inte verka för angelägen liksom.. Hade jag bott i ett annat land kanske jag hade skickat ut en maillista till everyone med mina önskningar samt utnämnt en koordinator som skulle hålla koll på vem som köpt vad så att det inte blev några dubbla presenter. Detta går dock inte för dig i Svedala.
MEN
NK har nu gjort en underbar ny kampanj för den så kallade Önskeboken. Här kan du registrera allt du önskar dig till bröllop (old news) men äver födelsedagar, jul och andra glädjestunder! Hur proffsigt är inte det?

Jag har därför bestämt mig för att registrera på NK. Så den som vill ge mig nåt fint kan nu gå in på nk.se och hitta exakt det JAG vill ha till MIG för att JAG är så galet proffsig!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Utan att känna sitt eget "jag"=ego, och egoism är ju fy skam här i "förnekamigsjälvlandet" = inte jag inte! Men så som min självsyn är, så ser jag också på andra. Vad skall jag annars se med, eftersom allt här i livet bara kan upplevas inombords. Så fram för egoismen, vilket är ett accepterande och en respekt för sig själv. INTE den helt felaktiga tolkning vi har i Sverige. Det kan lukta bättre än de flesta tror, när du ser hur helt OK du är inombords. Jag är OK, med mina styrkor och mina sårbarheter. Fast bäst att fira sig själv, sitt namn. Ingen större deal att fira att man blivit ett år äldre. Hoppas du får vad du önskar!!!

Johanna sa...

Hoppas jag med!

Sophie sa...

Det är lite dåligt tryck här på bloggen nu tycker jag...