måndag 17 november 2008

Riche eller rustningar

I helgen var en kär släkting och hälsade på från Värmland.

Som seden säger så är det ju gästen som får bestämma vad som ska läggas tid på under helgen.
Killen som är 21 år gammal väljer originellt nog (i min värld) att vi ska dra till Livrustkammaren vid slottsbacken för att titta på hästen Streiff eller vad det var den hette.

Jag försökte hålla gott mod, jag gjorde verkligen det!
Jag trotsade min baksmälla och körde stenhårt pepptalk genom neskaffet om hur bra och allmänbildande det skulle bli att gå till ett museum i stället för att ta en Acne/Whyred/Filippa vända på stan. Att verkligen se någonting meningsfullt- något som betytt något för hur vi lever och mår idag.

Jag hade så fatalt fel. Livrustkammaren var det i särklass tråkigaste stället jag varit på.

Barn, barn, barn- vart jag än vände mig var det snoriga skrikiga ungar som ville lära sig vad alla delar på rustningen hette samtidigt som de klistra fast snorkråkor på fönstret till klenoderna.

Jag var så uttråkad att jag gick ut och satte mig på en bänk vid entrén, kände mig som att jag var fjorton igen och tyckte jag var för cool för museum. Men faktum är att det är sant, jag är alldeles för cool för Livrustkammaren. Rustningarna får vänta på mig i minst 20 år till, tills dess kan ni hitta mig på Riche.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och David som var med hade superkul och jag tyckte det var bland de finaste museum jag sett och jag såg inga snorkråkor och få ungar, men jag tror man måste kunnna sin historia för att placera in rätt grej i rätt sammanhang och streiff var inte så mycket men allt det andra. det var en riktig rysare. Ett snitt av Sveriges historia, som en varm kniv i smör. Vi hade en jätte upplevelse. Men det kommer förhoppningsvis. Du pratade om almänbildning. Här hade du en chans att veta något om ditt "heritage".!!! Try better again och var inte bakfull nästa gång!!!

Johanna sa...

Vilket slag under bältet.
Det enda som snubblar lite i inlägget är att allmänbildning stavas med 2 ll. Fast det är nördigt av mig att kommentera på det

Anonym sa...

Fat ett slag under bältet var det inte menat som, även om en annat sätt att se en verklighet kan vara stökig att ta i. Jo då, visst blir det felstavat ibland, fast det tar inte bort inehålet! :-)