söndag 11 januari 2009

Bodelning tar onekligen fram dom vackraste av sidor hos en. Jag plus två kusiner möttes hemma hos mormor för att dricka kaffe.

Problem 1, vi hittar vin och sherry.

Problem 2, vi blir dragna.

Problem 3, berusningen gör att vi anser oss ha någon slags förtur på arvet eftersom mormor älskade oss mest.

Vi smider en rättvis plan som går ut på att vi plockar på oss allt av värde som vi kan bära och gömmer det på min vind. Men ju längre vi är bland mormors guldkitsch börjar vi gilla det vi annars alltid skämtar om. Vi börjar omotiverat bråka om guldspeglar, plastkristallkronor, lampskärmar och malätna stolar. Till slut inser vi att alla egentligen vill ha mormors sidenbeklädda soffgrupp.

Lösningen blev lottdragning. Jag fick en guldspegel, soffsidbord, en spetsduk och en lampa stöpt som en naken kvinna med en skär lamphatt med fransar. Kusin 1 fick guldspegel, 3 tavlor, fåtölj, sockerströare, grytvante, byrå, matta. Kusin 3, nitlott (jag gav henne spetsduken i pitypresent. Hon slängde den på mig och bad mig dra åt helvete.).

När jag med en cigg i munnen plockar ner min spegel kommer morbror, moster och min mor in. Tagna på bar gärning med att sno dödsboet blev vi helt plötsligt arvslösa. Sjukt snopet och allt jag kan tänka på är min lampa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

kitsch + stöld = sant

Anonym sa...

HAHAHAHAHA! Va sjuk du är.