tisdag 27 januari 2009

Hur man blir dumförklarad av en järnhandlare


Aningens vilsen, men ack så överrumplad av alla fina saker som finns i en välsorterad järnhandel smyger jag längs hyllorna när en hårig man säger:

Järnhandlaren: Kan jag hjälpa dig (tror säkert att jag är där för att snatta en eltandborste)?
Jag: Hej hej, jo jag letar efter ett sånt där lås.
Järnhandlaren: Ett lås?
Jag: Ja, ett sånt...Äh, som hänger. Du vet vad jag menar.
Järnhandlaren: Ett hänglås?
Jag: Ha ha, just det. Ett hänglås.
Järnhandlaren: Storlek?
Jag: Det ska häng på mitt vindsförråd. Så... Vad tror du? Medium eller nåt.
JH (palla skriva ut järnhandlaren) Medium? Vadå medium?
Jag: Ett mediumstort lås.
*Han tar fram ett halvstort lås*
Jag: Nej du det måste nog vara större. Täcker verkligen försäkringen om jag får inbrott och har ett lås av den där storleken?
JH: Vad har du för dörr?
Jag: Träram och hönsnät. En vindsdörr.
JH: Varför skulle en inbrottstjuv kapa hänglåset om dörren är gjord av hönsnät? Man kan ju riva upp hönsnät.
Jag: Tänkte inte på det. Ett mediumstort tack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, försäkringen täcker inte förrådet oavsett lås, men det var en god tanke :)

Anonym sa...

Första gången i en järnhandel... Ah, jag minns det som i går.